Serce
Znana jest w całym świecie katolickim postać brata Alberta
(Adama Chmielowskiego). W swoim ziemskim życiu należał on do wszystkich,
bo z wszystkimi chciał dzielić się skarbami swego serca. Był zdolnym i
cenionym malarzem. Pieniędzmi ze sprzedaży swoich obrazów wspomagał
najbiedniejszych. Jego pracownia malarska stała się przytuliskiem
nędzarzy. Jeden z jego obrazów nosi tytuł „Ecce Homo”- „Oto Człowiek”.
Obraz ten przedstawia ubiczowane-go Chrystusa. Na piersi Chrystusa
zarysowuje się Jego Serce. Niejako cały Chrystus zmienia się w to Serce.
Trudno znaleźć w malarstwie czy literaturze lepszy znak czy bardziej
wymowny akcent kultu Serca Bożego. Naukę dotyczącą kultu Serca Bożego
papież Pius XII zawarł w encyklice „Haurietis aguas”, z dnia 15 maja
l956r. W związku z miesiącem Serca Jezusowego i przypadającą w tym
czasie uroczystością Najświętszego Serca, poświęcimy kilka słów
podstawom kultu Serca Bożego i liturgii nabożeństwa do Najświętszego
Serca. Często kult Serca Jezusowego łączy się z objawieniami św.
Małgorzaty Marii Alacogue w Paray-le-Monial. Jeśli chodzi o ustanowienie
uroczystości ku czci Serca Jezusa, to rzeczywiście święto to łączy się
ściśle z objawieniami św. Małgorzaty Marii Alacogue. Sam jednak kult
wcale nie opiera się na tych objawieniach. Papież Pius XII mówiąc o
podstawach kultu w encyklice „Haurietis aguas”, zupełnie celowo pomija
milczeniem objawienia prywatne w Paray-le-Monial. Wspomina o nich
dopiero w historii liturgii Serca Jezusowego. Podstawą kultu Serca
Jezusowego są przede wszystkim prawdy dogmatyczne o wcieleniu Syna
Bożego, o dziele odkupienia i zbawienia. Do istoty kultu Serca
Jezusowego należy miłość Boga i bliźniego oraz ekspiacja za grzechy. Bez
tych elementów nie ma kultu Najświętszego Serca. Święty Paweł apostoł w
lekcji na uroczystość Serca Jezusowego wyjaśnia nam cel tego
nabożeństwa. W Sercu Boga-Człowieka mieści się tajemnica miłości i
wszystkie nadprzyrodzone bogactwa. Tę tajemnicę mamy poznawać i
przekazywać innym. Święty Paweł pisze: „Mnie najmniejszemu ze wszystkich
świętych, została dana ta łaska, abym poganom wieścił niedościgłe
bogactwa Chrystusowe i oświecał wszystkich, jak wielkim dziełem jest ta
tajemnica zakryta od wieków w Bogu, który wszystko stworzył” (Ef 3,
8-9). Nadprzyrodzone bogactwa miłości mają stać się naszym udziałem: „A
wy umocnieni i ugruntowani w miłości, abyście wraz ze wszystkimi
świętymi mogli pojąć, jak ona jest rozległa i daleka, wzniosła i
głęboka, abyście też mogli poznać, jak miłość Chrystusowa przewyższa
wszelką wiedzę i w ten sposób byli napełnieni całą pełnością Bożą” (Ef
3, 18-19). W przytoczonych fragmentach lekcji akcent położony jest na
miłość i na nadprzyrodzone bogactwa, zgroma-dzone w Sercu Boga. Serce
Jezusowe jest siedliskiem, symbolem i znakiem miłości Bożej. W wielki
piątek na Kalwarii Serce Jezusowe zostało otwarte włócznią żołnierza.
Ojcowie Kościoła akcentują tę sprawę, że Serce Jezusowe nie zostało
przebite, lecz otworzone, aby wszyscy mogli znaleźć w Nim skarby miłości
Bożej. W czasie ziemskiego życia Zbawiciela Najświętsze Serce płonęło
poczwórnym pragnieniem: - Jezus prag-nął wszystkich miłością pociągnąć
ku sobie. To było pierwsze pragnienie Jego Serca, które zostało
wypowie-dziane w tekście: „Przyjdźcie do mnie wszyscy, którzy utrudzeni
i obciążeni jesteście, a ja was pokrzepię” (Mt 11,28).
Serce Jezusa przepełnione miłością pragnęło
wszystkie serca rozpalić miłością Boga i bliźniego. To drugie pragnienie
Jezus wyraził słowami: „Przyszedłem rzucić ogień na ziemię, i jakże
bardzo pragnę, żeby on już zapłonął (Łk. 12,49). Miłość nie zna
rozłączenia. Jezus chce pozostać zawsze z nami. Pragnie pozostawić nam
swoje Serce w Eucharystii. Pragnienie ustanowienia i pozostawienia
Eucharystii wyraził Jezus w wielki czwartek: „Gorąco pragnąłem spożyć tę
Paschę z wami, zanim będę cierpiał” (Łk 22,15). W czasie ziemskiego
życia Serce Boże pragnęło poświęcić się dla nas bez reszty w ofierze
krzyża. Jezus pragnął umrzeć z miłości dla naszego zbawienia. Pragnienie
śmierci z miłości wyraził Jezus następującymi słowami: „Chrzest mam
przyjąć i jakiej doznaję udręki, aż się to stanie” (Łk 12,50). Czy dziś
nadal te wszystkie pragnienia nurtują Serce Jezusowe? Tak, z wyjątkiem
jednego, mianowicie pragnienia śmierci. Jezus nie może już drugi raz
umrzeć, dlatego pragnienie śmierci dziś nie nurtuje już Serca
Jezusowego. Wybitną rolę w rozkrzewianiu nabożeństwa do Najświętszego
Serca odegrała św. Małgorzata Maria Alacogue i biskupi polscy. Wiele
zakonów i zgromadzeń zakonnych poświęca się krzewieniu kultu Serca
Jezusowego. Największym apostołem nabożeństwa do Najświętszego Serca
Jezusowego w XX w. był o. Mateo, kapłan ze Zgromadzenia Najświętszych
Serc Jezusa i Maryi. Zgromadzenie to założył we Francji ks. Coudrin.
Zasadnicze idee o. Mateo przeniósł do Polski ks. Aleksander Żychliński.
O. Mateo w 22 krajach krzewił kult Serca Bożego. Papież Pius XI nazwał
go latającym żołnierzem Chrystusa. Z błogosławieństwem papieskim, jako
apostoł Serca Jezusowego objeżdżał cały świat. Tego zakonnika łatwiej
można było spotkać na Filipinach, w Tokio, Nowym Jorku, Santiago czy
Paryżu niż w domu własnego zgromadzenia zakonnego. Zastanówmy się
jeszcze, czym jest Serce Boże i czym jest nabożeństwo do Najświętszego
Serca Jezusowego? Syn Boży staje się Człowiekiem. Dokonuje wyprawy po
serce ludzkie. Miłością swego Serca chce zdobyć serce człowieka. „Jego
Serce przypomina nam jednocześnie podwójne przykazanie miłości Boga i
bliźniego” (Jan XXIII).
Stefania Krajewska |