....................................
..........
Ecclesia de Eucharistia
Całe życie
sakramentalne Kościoła oraz każdego chrześcijanina osiąga swój
szczyt i pełnię w Eucharystii, w której z woli Chrystusa uobecnia
się nieustannie na ołtarzach Jego zbawcza ofiara krzyża. „Do końca
ich umiłował” (J 13,1). Jan Ewangelista posłużył się tymi słowami w
opisie Ostatniej Wieczerzy. Jezus „do końca” umiłował swych uczniów,
a zarazem „do końca” objawił im swoją miłość w sakramencie
Eucharystii. W nim dalej pragnie udzielać wierzącym swej mocy, by
również oni mogli w pełni kochać i żyć Ewangelią. Jan Paweł II,
który w centrum swego nauczania postawił osobę Jezusa Chrystusa
Odkupiciela człowieka, w swoich dokumentach często mówi o
Eucharystii. Ukoronowaniem i swoistym kompendium nauczania Jana
Pawła II o Eucharystii jest nowa encyklika Ecclesia de Eucharistia,
podpisana przez Papieża podczas Mszy św. Wieczerzy Pańskiej w Wielki
Czwartek w dwudziestym piątym roku pontyfikatu. Encyklika zawiera
wykład nauki Kościoła o Eucharystii tajemnicy wiary i sakramencie
jedności, o kapłaństwie służebnym oraz łaskach i darach, jakie
otrzymują ci, którzy czynnie, świadomie i pobożnie uczestniczą w
celebracji eucharystycznej.
Papież
na pierwszych stronach encykliki mówi o tym, co jest fundamentem
chrześcijańskiego nauczania: „Kościół rodzi się z tajemnicy
paschalnej” (EE 3). Tajemnica ta jest celebrowana w każdej Mszy św.
Kościół bierze się z Eucharystii, bez niej by go nie było. Encyklika
uwrażliwia coniedzielnego uczestnika Eucharystii na Jej wyjątkową
rzeczywistość ,wobec której należy wyrazić szacunek i która
przekracza nasze oczekiwania. Do tej wrażliwości trzeba dorastać.
Pierwszym fundamentalnym poziomem jest uczestnictwo: wykonywanie
gestów, które są do wykonania, wypowiadanie słów, które są do
wypowiedzenia, słuchanie tych, które wypowiada kapłan. Drugi etap to
troska, by dobrze przeżywać czytania, czyli liturgię słowa. Będzie
się to wyrażało w zadbaniu o to, by wcześniej przeczytać czytania na
daną niedzielę i pomodlić się chwilę. Następnym etapem będzie
zrozumienie modlitw, gestów i znaków, które dokonują się w trakcie
liturgii, próba nadania im swojej interpretacji. Zamiarem Jana Pawła
II jest rozbudzenie w Kościele „eucharystycznego zdumienia” (EE 6),
wyrażenie „pełnego adoracji zdumienia wobec niezmierzonego daru
Eucharystii” (EE 48). Papież przypomina przede wszystkim nauczanie
Kościoła, począwszy od wieczernika, poprzez pierwsze wieki
chrześcijaństwa, średniowiecze ( szczególnie obficie cytowany jest
tu św. Tomasz z Akwinu), okres reformy trydenckiej, aż po dzień
dzisiejszy. Barwności tekstowi encykliki dodaje piękna kolekcja
cytatów starożytnych Pisarzy i Ojców Kościoła (np. Ignacy
Antiocheński określający Chleb eucharystyczny jako „antidotum na
śmierć” EE 18) oraz silne podkreślenie wschodniej (także
słowiańskiej) tradycji liturgicznej. Novum są także elementy
intymności w oficjalnym „liście okólnym”, w którym Autor zawarł
wiele osobistych wyznań.
Dokument narodził się z
wielkiej troski Ojca Świętego Papieża Eucharystii o ten skarb
najcenniejszy, który Kościół otrzymał z rąk i z Serca swego Boskiego
Założyciela. „Każdy krok ku świętości pisze Jan Paweł II każde
działanie podjęte dla realizacji misji Kościoła, każda realizacja
programów duszpasterskich winny czerpać potrzebną siłę z Tajemnicy
eucharystycznej i ku niej się kierować jako do swego szczytu. W
Eucharystii mamy Jezusa, Jego odkupieńczą ofiarę, mamy Jego
zmartwychwstanie, mamy dar Ducha Świętego, mamy adorację,
posłuszeństwo i umiłowanie Ojca. Jeżeli zaniedbamy Eucharystię,
jakże będziemy mogli zaradzić naszej nędzy?” (EE 60).
ks. Zbigniew Stokłosa
|