....................................
..........
Kryzysy religijne i sposoby ich przezwyciężania (2)
Wyróżnienie typów i rodzajów kryzysów pozwala na lepsze i głębsze
zrozumienie osoby kryzysującej. jak też na niesienie jej odpowiedniego
wsparcia i pomocy zarówno duchowej, jak i o charakterze psychologicznym.
Najczęściej przeżywane kryzysy religijne można zaklasyfikować jako:
Kryzys wiary człowieka poszukującego. Tego typu kryzys dotyczy sytuacji,
gdy człowiek jeszcze nie w pełni uwierzył w Boga i przeczuwając Jogo
obecność, jest niepewny i nie wie jak Go szukać. Może też dotyczyć
człowieka, który po jakimś czasie obojętności duchowej poszukuje dróg
powrotu do Boga; charakteryzuje się zatem m.in. niepokojem szukania,
zawstydzeniem, poczuciem winy, doświadczaniem przebaczenia, czy tęsknotą
za Bogiem. Przykładem tego typu kryzysu może być kryzys poszukiwania
Boga przeżyty przez św. Edytę Stein. Kryzys ciemności wiary. Kryzys ten
nacechowany jest bardzo nasilonymi wątpliwościami, które przemieniają
się niekiedy w zwątpienie w istnienie Boga, sens religii, Kościoła,
Człowiek stawia wtedy sobie pytania: czy Bóg naprawdę istnieje?, czy Bóg
mnie kocha?, czy moja wiara ma w ogóle sens?, czym tak właściwie jest
Kościół?.,. Myślom tym towarzyszy często wewnętrzne rozbicie i utrata
poczucia bezpieczeństwa. A ponieważ człowiek poddaje w wątpliwość
dotychczasowy system wartości, mogą pojawić się pokusy odejścia od
Kościoła. W takich kryzysach potrzebny jest drugi człowiek, choćby jako
milczący świadek wewnętrznych zmagań. Kryzys powrotu syna marnotrawnego.
Trudności tego rodzaju kryzysu jest potrzeba podjęcia decyzji powrotu do
domu Ojca, za cenę uznania swojej słabości, lecz bez poczucia niższości.
Pojawia się tu odrębne, bardzo istotne zagadnienie dojrzałego poczucia
winy. Dojrzałe przeżywanie poczucia winy wiąże się mianowicie z
poczuciem grzechu i niewierności wobec Boga, ale nie tylko. Problemem
staje się tu często przebaczenie sobie samemu, mimo doświadczenia Bożego
przebaczenia - wiem ze Bóg mi przebaczył, ale ja sobie tego wybaczyć nie
mogę. Świadomość własnej niewierności może do tego stopnia ranić dumę
człowieka, ze nie potrafi on zaakceptować swej niemocy. Kryzysy
towarzyszące kształtowaniu dojrzałej religijności. Wydaje się, ze te
kryzysy najczęściej mogą towarzyszyć człowiekowi w jego rozwoju
religijnym, modlitwie, refleksji, relacji z Kościołem i jego
przedstawicielami, gdy zakładają one dążenie człowieka do pogłębionego
kontaktu z Bogiem. Są tym samym najściślej związane z rozwojem
osobowości, który trwa do końca życia. Dlatego ważną rolę odgrywa tutaj
umiejętność wglądu w siebie, poznania siebie. Św, Augustyn wyraża tę
prawdę w stówach: Czymże jesteś. Boże? Czym - pytam jeśli nie Panem i
Bogiem. Czymże ja sam jestem dla Ciebie, że każesz mi kochać siebie,; a
jeśli bym tego nie czynił, gniewałbyś nie na mnie i groził wielkim
nieszczęściem Powiedz mi, Panie Boże mój, przez miłosierdzie Twoje czym
jesteś dla mnie. Idąc nieco głębiej, w procesie kształtowania dojrzalej
religijności wyróżnić można m.in.: kryzys wyboru drogi realizowania
życia religijnego - czyli realizacji swojego powołania, kiedy młody
człowiek próbuje rozeznać swoje powołanie i niejednokrotnie "walcz)" z
podjęciem decyzji co do jego realizacji kryzys, zaangażowania
religijnego - związany 7 pytaniem w jakim obszarze życia Kościoła będę
najlepiej mógł służyć Bogu? kryzys związany z frustracją blokującą
gorliwość (jego przyczyną mogą być m.in. uraz psychiczne, doświadczenie
ludzkich braków w Kościele, utrata zaufania do osób duchownych,
przyłączanie się do sekt. nieroztropna fascynacja religiami Wschodu
itp.). W doświadczeniu religijnym bierze udział cala osobowość
człowieka, stąd tez zmiany osobowości, jakie przeżycia religijne
inicjują, dotyczą najczęściej zmniejszenia napięcia i niepokoju
wewnętrznego, pogłębienia wewnętrznej radości i siły. Także taki
pozytywny wpływ doświadczenia religijnego na osobowość człowieka
podkreśla wielu psychologów chrześcijańskich (np. C.G. Jung, A. Just, A.
Adler. czy polscy psychologowie J. Makselon, T. Mądrzycki, J. Pastuszka)
widząc w nim wielką moc dającą człowiekowi poczucie sensu jego życia
czego być może niejednokrotnie sam doświadczyłeś. Jednakże
na drodze poszukiwania Boga pojawiają się także i doświadczenia, które
vi sferze osobowości ludzkiej są przezywane jako trudne i bolesne. Cechą
dominującą tych doświadczeń jest subiektywnie odczuwane odsunięcie się
Boga od człowieka, co może powodować obniżenie nastroju, oschłość,
poczucie osamotnienia, niepewność co do wybranej drogi. Jest to zespól
cech przypominających kryzys psychologiczny. Na kryzys, wątpienie,
duchowe rozterki, a nawet bunt wobec Boga nie można spojrzeć tylko jako
na coś negatywnego grzesznego, wobec czego człowiek staje bezradny,
pasywny. Bowiem wątpienie, kryzys wartości i proces odchodzenia od Boga
można niekiedy pojąć jako drogę do Niego wiodącą lecz bardzo zawiłą i
okrężną Idzie się wtedy do Niego przez trud wątpienia, przez ostry
dramat osobisty pełen napięć, ciemności, buntu, pustki, bezsensu i
rozpaczy, poza tym kryzys w kontakcie z Bogiem, podobnie jak i inne
kryzysy wartości postuluje konieczność pogłębienia refleksji nad
sobą, potrzebnej dla lepszego zrozumienia i poznania siebie. Pomocne
może być tutaj obrazowe porównanie zbliżania się do Boga do górskiej
wspinaczki: człowiek, który kocha góry nie przeraża się tym że droga
jest trudna i niebezpieczna, mało tego - im ta droga jest bardziej
niebezpieczna i wymagająca, im niepewność i zagrożenia są większe, tym
osiągnięcie szczytu i pokonanie własnej słabości daje większą radość.
|