....................................
..........
Znowu ten post...
O Wielkim Poście już wiele zostało powiedziane. Na pewno niejedno
już. słyszałeś na temat tego okresu w życiu Kościoła. W tym roku
postanowiłem zaproponować trochę niekonwencjonalną eskapadę po
tekstach liturgicznych, które Kościół używa w tym okresie. Z treści
modlitw wielkopostnych można bowiem wyczytać niemal całą istotę i
głębię Okresu Przygotowania Paschalnego. Może wtedy nie będziesz ze
znudzeniem powtarzał: Znowu ten post! Okres Przygotowania
Paschalnego, czyli Wielki Post, obejmuje 40 dni, zaczyna się w Środę
Popielcową, a kończy przed Mszą Wieczerzy Pańskiej w Wielki
Czwartek. Specjalne znaczenie posiada 6 niedziel wielkopostnych,
które w pewien sposób odkrywają tajemnice poszczególnych tygodni,
wyznaczają zadania do spełnienia, podają sens praktyk pokutnych. W
charakter Wielkiego Postu wprowadza nas modlitwa dnia, czyli
kolekta, odmawiana przez kapłana przed czytaniami: «Panie, nasz
Boże, daj nam przez święty post zacząć okres pokuty, aby nasze
wyrzeczenia umocniły nas do walki ze złym duchem. Kościół tymi
słowami przypomina nam, że zachowywany post w Środę Popielcową ma
wprowadzić chrześcijanina w okres pokuty. Pokuta ta jednak nie jest
celem samym w sobie. Nie pokutujemy dlatego, że tak nam ktoś
nakazuje, albo że jest taka tradycja lub żeby nie było nam za
wesoło na tym świecie. Sens pokuty leży gdzie indziej! Nasze
wyrzeczenia podejmowane z łaską Bożą winny nas umocnić w walce ze
złem, grzechem, niesprawiedliwością, nieuczciwością, nieprawością.
Wielki Post zatem nie jest czasem bezczynnego leżenia w worku
pokutnym i popiele, lecz jest okresem walki, dynamicznego zmagania
się najpierw ze samym sobą, a potem ze złem wokół nas. Liturgia
Środy Popielcowej wprowadza nas w pierwszy wymiar Wielkiego Postu,
którym jest pokuta. W podobnym duchu modlimy się podczas I Niedzieli
Wielkiego Postu. Kapłan w imieniu zgromadzonej w kościele wspólnoty
wypowiada słowa prośby: "Wszechmogący Boże, spraw, abyśmy przez
doroczne ćwiczenia wielkopostne postępowali w rozumieniu tajemnicy
Chrystusa i dzięki Jego łasce prowadzili święte życie». "Ćwiczenia
wielkopostne" -to starochrześcijańskie "pia exercitia", czyli
pobożne ćwiczenia, które obejmują wszelkie praktyki pokutne,
modlitwę, jałmużnę, słowem - szeroko pojętą ascezę chrześcijańską.
Dzięki tym ćwiczeniom chrześcijanie mają postąpić naprzód w
rozumieniu tajemnicy Chrystusa i prowadzić święte życie. W tych
słowach zawarty jest cel podejmowanych wysiłków cielesnych i
duchowych. Asceza chrześcijańska nie zna umartwień ciała, postów i
wstrzemięźliwości od pokarmów bez duchowej przemiany. Praktyki
zewnętrzne muszą być złączone z odnowieniem duchowym, bo inaczej nie
mają sensu. Kościół zachęca nas także do intelektualnego poznania
Chrystusa poprzez czytanie Pisma Świętego, lekturę religijną. Wielki
Post ma być również czasem pogłębionej refleksji nad naszą wiarą. Te
wszystkie zadania mają pomóc człowiekowi prowadzić święte życie.
Liturgia dni powszednich I tygodnia Wielkiego Postu rozwija
"program" podany w niedzielę prosząc Boga, aby nasze dusze
oczyszczone przez umartwienie ciała jaśniały pragnieniem posiadania
Ciebie oraz aby człowiek opanowując swoje ciało przez
wstrzemięźliwość odnowił ducha przez pełnienie dobrych uczynków.
Kolejny element "ćwiczeń wielkopostnych podaje nam kolekta II
Niedzieli Wielkiego Postu :«Boże, Ty nam nakazałeś słuchać Twojego
umiłowanego Syna, ożywiaj nasza, wiarę swoim słowem, abyśmy
odzyskawszy czystość duszy, mogli się cieszyć oglądaniem Twojej
chwaty». Kościół w łych zwięzłych słowach modlitwy przypomina nam o
konieczności słuchania słowu Bożego. Warto podjąć i to wezwanie
juko własną praktykę pokutną, która polegajacy na przykład na
zapamiętaniu najistotniejszej prawdy z Ewangelii odczytywanej w
niedzielę. Przecież każdy chrześcijanin powinien z radością
przyjmować słowo Jezusa, które On kieruje do człowieka podczas
liturgii. To słowo winno ożywiać i wzmacniać nasze chrześcijańskie
życie. W III Niedzielę Wielkopostną modlimy się wraz z kapłanem
słowami: «Boże, źródło wszelkiego miłosierdzia i dobroci, Ty mim
wskazałeś jako lekarstwo na grzechy post, modlitwę i jałmużnę». O
poście i modlitwie była już wcześniej mowa. Natomiast do dziś sprawą
nie do końca zrozumiałą jest jałmużna. Jałmużna ma sens wtedy, gdy
odmawiając sobie jakiegoś dobra, przeznaczam swoje pieniądze na
tych, którzy takiego wsparcia potrzebują. Istotna nie jest tu kwota,
lecz intencja pomocy bliźniemu i wyrzeczenie się. Jałmużna ma
charakter pokutny i wynagradzający za popełnione zło. IV Niedziela
Wielkiego Postu przypomina o jeszcze jednym aspekcie tego
przygotowania do Wielkanocy, który znajdujemy w tekście prefacji.
Chodzi o odnowienie darów otrzymanych w sakramencie chrztu. Okres
Przygotowania Paschalnego był od początku chrześcijaństwa czasem
uważanym za najbardziej odpowiedni dla przygotowania się kandydatów
do chrztu. Stąd do naszych czasów podczas liturgii Wigilii
Paschalnej odnawiamy nasze przyrzeczenia chrzcielne, a Wielki Post
ma nas również i do tego odnowienia przygotować. V Niedziela w
Wielkim Poście wprowadza nas w drugą część tego okresu
liturgicznego, w którym rozważamy w sposób szczególny mękę i śmierć
Jezusa Chrystusa. Kościół modli się słowami: «Przez Mękę Twojego
Syna dałeś zbawienie całemu światu, który odtąd może wychwalać Twoja
wielkość». Na Krzyżu dokonał się sąd nad światem i zajaśniała potęga
Chrystusa Ukrzyżowanego. Ostatnie dwa tygodnie Wielkiego Postu mają
charakter pasyjny i poprzez Niedzielę Palmową, czyli Niedzielę Męki
Pańskiej, przygotowuj ą nas do przeżycia tajemnicy Wielkiego Piątku
i Niedzieli Zmartwychwstania. Tak kończymy wspólną wyprawę po
tekstach liturgicznych. Może w tym roku przekonasz się, że Wielki
Post to nie popiół i biczowanie, lecz przeżywanie przygotowania
własnego serca przez autentyczne odnowienie życiachrześcijańskiego
do radosnego świętowania pamiątki naszego odkupienia.
Diakon Piotr |